,,Będę kochanym i kochającym tatą?
Realizacja projektu
w ZPiSdN w Głogowie
w roku szkolnym 2014 ? 2015
Maria Ciosek
Spis treści
1 ? Założenia projektu
2 ? Przewidywane korzyści
3 ? Budowa projektu
4 ? Kosztorys – forma uproszczona dla potrzeb publikacji.
5 ? Organizacja, działania
6 – Realizacja
7 ? Media o nas
8 ? Promowanie projektu
9 ? Trudności, przeszkody
1 ? Założenia projektu
Wychowankowie zakładu
Projekt ,,Będę kochanym i kochającym tatą? został stworzony z obserwacji rodzin, z jakich pochodzą wychowankowie Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w Głogowie.
Zapoznając się z dokumentacją osobopoznawczą podopiecznych, spotykając się z rodzicami i opiekunami na terenie zakładu oraz przeprowadzając z nimi rozmowy telefoniczne, nierzadko interwencyjne, zauważyłam, że wszelka i jakakolwiek pomoc w zakresie edukacji rodzinnej jest konieczna i pożądana.
Rodziny wychowanków nie funkcjonują prawidłowo, chłopcy nie mają w nich oparcia, nie mogą liczyć na pomoc. Zdarza się, że rodzice pozbawieni są władzy rodzicielskiej z uwagi na nieudolność wychowawczą, nadużywanie alkoholu, środków psychotropowych lub odsiadują wyroki w zakładach karnych. Są to rodziny dysfunkcyjne, w których trudno doszukać się pozytywnych wzorców.
Coraz częściej w codziennej pracy spotykamy się z wychowankami z rodzin niepełnych. Nie znają oni swoich biologicznych rodziców (ojca lub matki, rzadziej obojga), nie mają wiedzy na temat ich pochodzenia, nawet miejsca pobytu. Nie wiedzą, czy żyją.
Wychowują się u dziadków lub innych krewnych, jak również w domach dziecka.
Wychowankowie nie posiadają wzorców prawidłowo funkcjonującej rodziny. W ich świadomości, jak wynika z obserwacji ich postaw i z rozmów z nimi, model wychowania potomka zasadza się na krzykach, używaniu przemocy fizycznej. Są to mimo wszystko jednak rodziny, za którymi nasi chłopcy tęsknią i bez nich czują się osamotnieni.
2 ? Przewidywane korzyści
Projekt powstał z chęci udzielenia pomocy dorastającym ojcom przyszłych i obecnych rodzin (jeden wychowanek posiadał w chwili planowania projektu kilkumiesięczną córeczkę) wzorców postaw odpowiedzialnego rodzica – ojca.
Zauważyłam, że wśród wychowanków są chłopcy, których denerwuje, irytuje płacz dziecka. Reagują gniewem, agresją, są zdolni do nieobliczalnych, nieprzewidywalnych zachowań.
Chcieliśmy pokazać, że można oraz należy postępować inaczej i wpoić im uczucia, których nie doznawali w dzieciństwie: życzliwość, cierpliwość, miłość, chęć poświęcenia własnych potrzeb dla dobra dziecka. Skoro chcą i będą w niedalekiej przyszłości ojcami, niech nie powielają nieprawidłowych nawyków wyniesionych z domów.
Chcieliśmy też pokazać, że dobro dziecka jest nade wszystko i jest to również wielki obowiązek.
Dlatego właśnie projekt nosi tytuł: ,,Będę kochanym i kochającym tatą?.
Zakładamy, że wychowanek sam będzie w stanie pokochać własne dziecko i uczynić wszystko dla jego dobra. Również będzie człowiekiem, świecącym dobrym przykładem, którego własne potomstwo będzie kochać, cenić, szanować. I będzie dla tej rodziny autorytetem.
Nie jesteśmy w stanie sprawdzić, na ile nasze działania przyczynią się do właściwego funkcjonowania wychowanków w rolach kochających i kochanych tatusiów, jak będzie w prawdziwym życiu, w warunkach, jakie stworzy im środowisko, do którego wracają i jak zadziała nasz system po latach.
Ale nasze obserwacje, wnioski wyciągane z rozmów oraz oceny zachowań wychowanków pozwalają mieć nadzieję, że praca organizatorów, nauczycieli, wychowawców oraz wielu innych ludzi dobrej woli, jak również włożone w projekt środki finansowe nie poszły na marne.
Optymizmem napawa postawa uczniów – uczestników projektu, którzy mówili, że dziecko to odpowiedzialność, wymaga wielu wyrzeczeń. Wszyscy twierdzili zgodnie, że dziecko nie może cierpieć niedoli spowodowanej działaniami nieodpowiedzialnych rodziców, że musi mieć tatę i mamę, którzy będą się nim zajmować. Do tego potrzebne są pieniądze, uczciwie zarobione, nie wyżebrane, nie pochodzące z nieuczciwych źródeł. Odpowiedzialny ojciec to głowa rodziny, pracujący, przynoszący pieniądze i mający czas dla własnego dziecka. To taki ojciec, którego wychowankowie uczestniczący w projekcie często osobiście nie znali.
Świadomość uczniów w zakresie dobrego i odpowiedzialnego ojcostwa zdecydowanie wzrosła. Poprzez uczestnictwo w projekcie mieli możliwość ukształtowania swoich charakterów jako przyszłych ojców, świadomych swych praw o obowiązków w związku z planowaniem rodziny i opieki nad nią. Należy mieć nadzieję, że wychowankowie po opuszczeniu zakładu będą w stanie właściwie opiekować się swoim potomstwem. Będą kochanymi i kochającymi tatusiami. Będą wzorem dla swoich dzieci oraz kimś wyjątkowym w rodzinie, którą założą.
3 ? Budowa projektu
W tym celu zbudowany projekt składał się z 2 części:
- szkoleniowo ? teoretycznej
- praktycznej
W części szkoleniowej ? teoretycznej uczniowie poznawali:
- zachowanie się i postępowanie wobec partnerki w ciąży, rozpoznanie i pomoc w momencie rozpoczynającej się akcji porodowej, przygotowanie do przyjścia na świat dziecka, podstawowe szczepienia, badania kontrolne, najczęściej występujące choroby w wieku niemowlęcym (spotkanie z położną i psychologiem ze Szkoły Rodzenia w Głogowie),
- urządzenie pokoiku, kącika niemowlaka z wyposażeniem we wszystkie niezbędne rzeczy,
- właściwe postępowanie z noworodkiem (czynności przy karmieniu, przewijaniu, podnoszeniu, kąpieli, usypianiu itp. – spotkanie z pielęgniarką środowiskową w dn. 30.9.2014r.)
- sprawy poradnictwa rodzinnego oraz redukowanie stresu i stymulowanie poprawnych stosunków w relacjach rodzice ? dzieci (12.12.2014r. ? spotkanie z pracownikiem głogowskiego MOPS-u),
- prawo rodzinne ? prawna regulacja kwestii ojcostwa, prawa i obowiązki ojca (spotkanie z prawnikiem 21.03.2015r.),
- sprawy bezpiecznego seksu (spotkanie z seksuologiem ? 19.05.2015r.).
W części praktycznej uczniowie pracowali z symulatorem niemowlęcia RealCare Baby 3. Każdy z 5 uczestników w projektu opiekował się niemowlęciem przez 24 godziny. Po okresie doby odczytywano wyniki w systemie. Najczęściej popełnianymi błędami było niereagowanie na płacz dziecka w godzinach nocnych (od 12:00 ? 5:30). Wychowankowie, przyszli ojcowie chętnie i z wielkim zaangażowaniem opiekowali się dzieckiem i spełniali obowiązki, które wyznaczał im symulator.
4 ? Kosztorys projektu ? forma uproszczona
- Działania prowadzone w formie wolontariatu, nie wymagające nakładów finansowych:
- koszty udziału ekspertów:
- Pielęgniarka środowiskowa ? spotkanie
- koszt 100 zł x2 godziny 200 zł
- Terapeuta, pracownik głogowskiego MOPS-u – spotkanie
- koszt 100 zł x 2 godziny 200 zł
- Położna i psycholog ze Szkoły Rodzenia w Głogowie ? spotkanie
- koszt 100 zł x 2 godziny 200 zł
- Ratownik medyczny – ćwiczenia
- koszt 100 zł x 2 godziny 200 zł
- Prawnik ? dokształcanie z zakresu prawa rodzinnego
- koszt 100 zł x2 godziny 200 zł
- Koszty uczestnictwa wychowanków, opieka nad 5 wychowankami pracującymi z symulatorem ? 5 uczniów po 24 godziny każdy
- koszt 5 x 24 x 30 zł (za godzinę opieki) 3600 zł
- Pielęgniarka środowiskowa ? spotkanie
- Koszty organizacyjne:
- Meble (szafki, łóżeczko, stolik, krzesełko itp.)
- koszt 400 zł
- Wyposażenie (m.in.materacyk, pościel, chodzik, przewijak, mata, wanienka itp.)
- koszt 300 zł
- Meble (szafki, łóżeczko, stolik, krzesełko itp.)
- koszty udziału ekspertów:
Razem koszty działań wolontariackich 5300 zł
- Działania finansowane przez BZ WBK IV Oddział w Warszawie (darowizna 6000 zł) oraz pracodawcy (295 zł dofinansowania)
- Lekarz seksuolog z Wrocławia (Głogów nie posiada lekarza o takiej specjalności), czas pracy szkoleniowej i koszty dojazdu ? brutto 600 zł
- Zakupienie symulatora niemowlęcia RealCare Baby 3 – 5660 zł
- Wykonanie certyfikatów dla uczestników projektu ,,Będę kochanym i kochającym tatą? – 35 zł
Razem rachunki (przelewy) – 6 295 zł
Całkowity koszt projektu – 11 595 zł
5 ? Organizacja, działania
- Powstanie pomysłu konieczności pomocy wychowankom wywodzącym się z rodzin reprezentujących niewłaściwe społecznie wzorce i postawy rodzicielskie. Szukanie sposobów pomocy wychowankom wkraczającym w dorosłe życie w celu niepowielania wzorców wyniesionych z domów.
- Organizowanie w latach 2012 ? 2013 projektów edukacyjnych poświęconych organizacji życia w prawidłowo funkcjonujących rodzinach ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad dzieckiem.
- Sporządzenie kalkulacji kosztów projektu ogólnozakładowego, wykraczającego zasięgiem poza obowiązkowy projekt edukacyjny.
- Cele i zarys projektu wraz z prośbą o wsparcie skierowane do Dyrekcji i członków Rady Zakładu, przedstawione na Radzie Zakładu w 2014r.
- Złożenie wniosku do Fundacji BZWBK ,,Bank Aktywnej Młodzieży? o dofinansowanie do działalności w zakresie realizacji projektu kwoty 6,300 PLN.
(kosztorys ? p. uproszczona forma p. 4). Nie otrzymaliśmy dofinansowania z tej fundacji. Dopiero po ponownej prośbie otrzymaliśmy darowiznę w kwocie 6000 zł przyznaną nam w ramach działań statutowych fundacji określonych w §8.2 statutu: ,,wspieranie instytucji i organizacji społecznych prowadzących działalność kulturalną, oświatową i wychowawczą?.
- W oczekiwaniu na decyzję przyznania pieniędzy zorganizowanie i realizacja I części szkoleniowo ? teoretycznej (7 spotkań wychowanków ze specjalistami różnych branż w aspekcie ojcostwa).
6 ? Realizacja
- Ogłoszenie na apelu zakładu oraz na tablicy ogłoszeń informacji (16.05.2014r.) o naborze uczestników, celu projektu (przygotowanie do przyszłej roli ojca oraz do świadomego uczestnictwa w życiu rodziny) oraz sprawach technicznych z uwzględnieniem pierwszeństwa zapisu wychowanków, którzy posiadają już dziecko lub oczekują na nie.
- Zamieszczenie (w czerwcu 2014r.) na stronie internetowej Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w Głogowie ,,Aktualności? informacji o możliwościach, jakie daje uczestnictwo w projekcie. ,,Chcemy dać szansę i wsparcie każdemu mężczyźnie, który pragnie być stuprocentowym tatą. Mamy nadzieję pomóc również w ten sposób każdemu dziecku w spełnieniu marzeń o wspaniałym ojcu?.
- Wybranie 7 wychowanków spełniających wymogi do uczestnictwa w projekcie (wrzesień 2014r.), spotkania w grupie, dyskusja, przedstawienie wymagań oraz harmonogramu działań.
- Zebranie materiałów i założenie w szkole kącika dla niemowlaka.
- Działania szkoleniowe.
- Ćwiczenia praktyczne ? praca z symulatorem niemowlęcia. Każdy wychowanek nadawał własne imię swojemu dziecku na okres pracy z symulatorem.
- Projekt ukończyło 5 wychowanków.
- Wręczenie certyfikatów ,,Dobrego ojca? na zakończenie roku szkolnego w dniu 26 czerwca 2015r.
- Podjęcie działań w celu kontynuacji projektu w przyszłym roku szkolnym.
7 ? Media o nas
- Tygodnik ,,Głos Głogowa? w numerze 7 (231) w dniu 19.02.2015r. opublikował po przeprowadzeniu wywiadu, stronicowy artykuł pt. ,,W poprawczaku uczą się , jak być troskliwymi tatusiami?. W prasie, oprócz fotografii wychowanków – uczestników projektu pokazanych w akcji opiekowania się symulatorem niemowlęcia RealCare Baby zamieszczono informacje zdobyte z wywiadów na tematy: powodów przystąpienia do projektu, wyrównywania szans, przebiegu projektu oraz perspektyw wcielania w życie umiejętności po opuszczeniu zakładu. W ,,Głosie Głogowa? zamieszczono również fotografię zorganizowanego w szkole kącika noworodka wraz z pełnym wyposażeniem.
- Radio Plus (Głogów) ? 05.2015r. – dziennikarka nagrała godzinną audycję pt. ,,O tym się mówi?, emitowaną 20.05.2015r. o godz. 17:00. Program zawierał rozmowy z realizatorami projektu: Marią Ciosek. Martą Kałabuk i Piotrem Burbą oraz wywiady z uczestnikami projektu: wychowankami Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w Głogowie. W audycji zaakcentowano i wyeksponowano projekt ,,Będę kochanym i kochającym tatą? jako jedną z ofert resocjalizacyjnych zakładu. http://www.radioplus.pl/program-czytaj/1128/91382/o_tym_sie_mowi_20_05_2015
- Info Głogów (portal internetowy Głogowa) 20.05.2015r. zamieścił informację o pomyśle, realizacji projektu w ZPiSdN wraz ze zdjęciami. Zostaliśmy pochwaleni za ciekawy pomysł i wskazani jako przykład ambitnych wychowanków, którzy ,,Bardzo chcą być dobrymi ojcami?.
8 ? Trudności, przeszkody.
- Nie otrzymaliśmy dofinansowania do projektu na wniosek, który złożyłam do BAM (BZWBK).
- Złożyłam ponowny wniosek do BZWBK (centrala). Wniosek rozpatrzono pozytywnie, pieniądze ( 6000 zł) otrzymaliśmy na konto jako darowiznę w ramach działań statutowych Fundacji określonych w §8.2 statutu ,,wspieranie instytucji i organizacji społecznych prowadzących działalność kulturalną, oświatową i wychowawczą? w lutym 2015r.
- Otrzymaliśmy z banku mniej pieniędzy, niż przewidywaliśmy.
- Złożyłam wniosek (załatwiony pozytywnie) o dofinansowanie brakującej kwoty 295 zł, do Dyrektora Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w Głogowie.
- Z powodów technicznych musieliśmy ograniczyć pracę wychowanków z symulatorem – każdy uczeń opiekował się dzieckiem po 24 godziny (w założeniu mieli opiekować się po 48 godzin). Wychowankowie przebywali w szkole w czasie zajęć lekcyjnych, co stanowiło dla nich utrudnienie i wyzwanie, gdyż musieli w tym czasie normalnie funkcjonować na lekcjach oraz spełniać powinności opiekuńcze. Następnie po lekcjach, po południu, w nocy, do rana do godziny 8:00 spędzali czas w wydzielonym pomieszczeniu z izby chorych. Wychowankowie musieli w tym czasie funkcjonować normalnie, przygotowywać się do lekcji, odrabiać zadania, czytać książki i spełniać wszystkie polecenia sygnalizowane przez symulator. Rejestracja czynności przy opiekowaniu się dzieckiem była każdorazowo rejestrowana i każdy wychowanek otrzymał rejestr błędów, jakie popełnił.
Maria Ciosek
Nauczyciele współpracujący przy realizacji projektu:
Marta Kałabuk – prowadzenie części praktycznej z symulatorem niemowlęcia RealCare
Piotr Burba – organizowanie i prowadzenie części teoretyczno ? szkoleniowej