Zespół diagnostyczny schroniska dla nieletnich
W skład zespołu wchodzą:
– psycholog
– pedagog
Do zadań zespołu diagnostycznego należy:
- opracowanie opinii psychologiczno ? pedagogicznej na potrzeby sądu, prokuratury
i innych organów zewnętrznych, - rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków oraz ich możliwości psychofizycznych, zainteresowań i uzdolnień,
- w oparciu o materiał diagnostyczny planowanie działań reedukacyjnych i sposobu ich realizacji;
- udzielanie wychowankom pomocy w adaptacji do nowych warunków,
- otaczanie szczególną opieką wychowanków pozbawionych wsparcia ze strony rodziny, z trudnościami adaptacyjnymi, o niskiej pozycji w nieformalnej strukturze grupy, ujawniających deficyty rozwojowe, trudności dydaktyczne,
- praca indywidualna z wychowankami /rozmowy wspierające, podtrzymujące; motywowanie do pozytywnych zachowań, korygowanie nieprawidłowych postaw/,
- przygotowywanie wychowanków do usamodzielnienia,
- systematyczna działalność edukacyjna dotycząca profilaktyki uzależnień oraz profilaktyki z zakresu innych zachowań ryzykownych,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych oraz zajęć rozwijających uzdolnienia;
- udzielanie wychowankom pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych, interpersonalnych, rodzinnych,
- wspieranie rodziców, opiekunów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych, rozwijanie ich umiejętności wychowawczych, udzielanie porad, konsultacji.
Zespół diagnostyczno-korekcyjny zakładu poprawczego
W skład zespołu wchodzą:
– psycholog
– pedagog
– pedagog-terapeuta
Zadania zespołu:
- opracowanie diagnozy psychologiczno-pedagogicznej wychowanków pod kątem ich cech osobowości, zaburzeń rozwojowych, trudności wychowawczych, poziomu umiejętności szkolnych, potrzeb, zainteresowań planów na przyszłość, a także relacji rodzinnych i środowiskowych, przejawów zachowań niedostosowanych,
- opracowanie wspólnie z wychowankami indywidualnych planów resocjalizacji,
- zakwalifikowanie wychowanka do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- ustalenie i konsultowanie z innymi pracownikami pedagogicznymi doboru odpowiednich metod wychowawczych,
- otaczanie wychowanków pełną i wszechstronną opieką obejmującą ich sferę psychologiczną ( stany emocjonalne, dążenia, potrzeby), socjologiczną ( środowisko rodzinne, koleżeńskie) oraz pedagogiczną ( sytuacja szkolna, wychowawcza),
- zapewnienie opieki terapeutycznej wychowankom wymagającym pomocy psychologicznej, pedagogicznej,
- podejmowanie działań interwencyjnych i mediacyjnych w sytuacjach zagrażających, konfliktowych,
- opracowywanie i realizacja programów zajęć z zakresu rozwijania kompetencji psychospołecznych, profilaktyki uzależnień, przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym, rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz wspierania działań wolontarystycznych,
- sporządzanie opinii o wychowankach dla potrzeb sądów i instytucji współpracujących w procesie resocjalizacji nieletnich
- udzielanie wychowankom pomocy w umacnianiu lub odbudowywaniu kontaktów z rodzicami lub opiekunami,
- podejmowanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym wychowanków oraz działań ukierunkowanych na pedagogizację rodziców,
- udział w przygotowaniu wychowanków do warunkowego zwolnienia z zakładu poprawczego lub zwolnienia w trybie art. 90 upn.