„ŚLADEM GŁOGOWSKICH FORTYFIKACJI” WYCIECZKA W RAMACH OBCHODÓW 100lecia ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI

W ramach działalności koła historyczno-turystycznego, które funkcjonuje w internacie naszej placówki, w październiku zorganizowaliśmy dla wychowanków wycieczkę historyczną „Śladem głogowskich fortyfikacji.” Wycieczka zorganizowana została w ramach uczczenia obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Rok 2018 wyznacza rocznicę szczególną – jest to bowiem już setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Mając na uwadze słowa Prezydenta RP Pana Andrzeja Dudy, że jubileusz jest doskonałą okazją, by opowiedzieć dzieje ojczyste także poprzez często mniej znane historie lokalne, w ramach pracy internatu staramy się zapoznawać naszych podopiecznych z bogatą historią Głogowa. Tak też stało się i tym razem.

Przewodnik z Urzędu Miasta udostępnił nam podziemia znajdujące się w okolicach Starego Miasta. Mieliśmy okazję zwiedzić wiele historycznych miejsc na mapie Głogowa. Razem z naszymi podopiecznymi zwiedziliśmy:

  • podziemia Kościoła Bożego Ciała
  • rejony zakwaterowania wojska pruskiego w bloku koszarowym
  • kazamaty
  • tunele kontr-minowe w miejskiej fosie
  • wieżę ratuszową
  • sukiennice

Wychowankowie biorący udział w wyjściu poza placówkę mieli okazję w czynny sposób uczestniczyć w poznawaniu burzliwej historii Głogowa. Z wielkim zaciekawieniem słuchali historii poszczególnych obiektów zabudowań i oglądali przedwojenne zdjęcia z okolicy Starego Miasta. Największe wrażenie na uczestnikach wzbudziły podziemia Kościoła Bożego Ciała oraz duża ilość tuneli kontr-minowych biegnących pod miastem. Jednym z nich, kilka metrów pod ziemią, przeszliśmy kilkaset metrów, niemal całą szerokość pobliskiego parku.

Celem wycieczki było rozbudzanie wśród wychowanków zainteresowania historią i militariami oraz umożliwienie im bezpośredniego kontaktu ze środowiskiem zewnętrznym. Wyjście poza teren placówki jak zawsze było również sprawdzianem dobrego zachowania i umiejętności odnalezienia się w nowych sytuacjach. Chłopcy zachowywali się dobrze i z ciekawością słuchali opowieści oraz wyjaśnień przewodnika. Wszyscy z dużym entuzjazmem wzięli udział w tej żywej lekcji historii, a w czasie powrotu do placówki nie kryli zadowolenia z tak spędzonego popołudnia i zgłaszali chęć uczestnictwa w kolejnych wycieczkach turystyczno-edukacyjnych.